18: Rakennettu valokuva

Vieraina: Valokuvaaja Magnus Scharmanoff ja Valokuvataiteen museon näyttelyintendentti Anna-Kaisa Rastenberger.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Anna-Kaisa Rastenberger (vas.), Erja Salo ja Magnus Scharmanoff. Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo.

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Otso Pietinen: Suru, sarjasta Symbolit, 1945. Suomen valokuvataiteen museo.

Magnus Scharmanoffin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Cigarette break, 2020, pigmenttituloste.

Anna-Kaisa Rastenbergerin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Mohamed Bourouissa, 2006: Le miroir, sarjasta Périphéries. Suomen valokuvataiteen museo.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Otso Pietinen, Jeff Wall, Hippolyte Bayard, Oscar Gustav Rejlander, Susanna Majuri, Mohamed Bourouissa, Aino Kannisto

Arkistonauha museon kokoelmista: Susanna Majuri kertoo teoksestaan Kultakolikot. Suomen valokuvataiteen museon Susanna Majuri: Vedentutkijan tytär -näyttelyn 27.1.-23.5.2010 Kännykkäguide-nauhoite. Suomen valokuvataiteen museo.

Muuta jaksoon liittyvää: Magnus Schrmanoff Wikipediassa, Hippolyte Bayard Wikipediassa, Mohamed Bourouissan haastattelu ArtReview-julkaisussa 5.3.2021

Otso Pietinen: Suru, sarjasta Symbolit, 1945. Suomen valokuvataiteen museo.

Magnus Scharmanoff: Cigarette break, 2020, pigmenttituloste.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Näyttelyt
Susanna Majurin (1978–2020) retrospektiivinen näyttely Rakkaus kokoaa yhteen teoksia Majurin koko uran ajalta: esillä on sekä hänen tunnetuimpia töitään että harvoin nähtyjä varhaisteoksia.
Näyttelyt
Kuuntele, kun Susanna Majuri kertoo omin sanoin teoksistaan.
Tapahtumat
Suomen valokuvataiteen museo järjestää tiistaina 14.12.2021 klo 17-18 virtuaaliopastuksen museon K1-näyttelytilan Susanna Majuri: Rakkaus -näyttelyyn.
Kokoelmanosto
Kuvat ja sanat kohottavat toisiaan uusiin ulottuvuuksiin Susanna Majurin teoksissa.
Kokoelmanosto
Atelieri O. Haapalan Seikkailut on sarja teoksia, joissa hahmot esiintyvät erilaisissa 1800–1900-lukujen vaihteen henkeä ilmentävissä kohtauksissa.
Kokoelmanosto
Jari Silomäen Harjoitelmia aikuisuuteen (1997–2001) on kertomus nuoruudesta ja sen vaikeuksista aikuistumisen kynnyksellä.
Kokoelmanosto
Yksi Hannula & Hinkka -kokoelman myötä museolle saapuneista valokuvataiteen kansainvälisistä tähtinimistä on tsekkiläinen Jan Saudek.
Kokoelmanosto
Otso Pietisen kirjoittamassa ja kuvittamassa sadussa Silja-tyttö näkee unta, jossa seikkailee merentakaisessa Savipeikkojen maassa.
Näyttelyt
Tilan jännitteet -näyttely esitteli nykyvalokuvan uusia muotoja neljän yksityisnäyttelyn kautta.