29. Pentti Sammallahti - Filmikuvaus ja pimiötyöskentely

Kuva ois kiva -podcastin 29. jaksossa vieraana valokuvataiteilija Pentti Sammallahti. Jaksossa keskustellaan filmikuvauksesta sekä pimiössä työskentelystä. Valokuvataiteen museon asiantuntijana tuottaja, näyttelyn kuraattori sekä valokuvaaja Anna Reivilä. Jakson juontaa Suomen valokuvataiteen museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Studiossa
Kuvassa vasemmalta oikealle: Pentti Sammallahti, Erja Salo ja Anna Reivilä.

Valokuvataiteilija Pentti Sammallahti ja valokuvataiteen museon tuottaja, näyttelyn kuraattori ja valokuvaaja Anna Reivilä, keskustelevat filmikuvauksesta sekä pimiössä työskentelystä. Jakson juontaa Suomen valokuvataiteen museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: valokuvataiteilija Pentti Sammallahti sekä valokuvataiteen museon K1:sen tuottaja, näyttelyn kuraattori ja valokuvaaja Anna Reivilä.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Arkistonauhoite: Valokuvataiteilija Ben Kaila analysoi 1960-lopulla ottamaansa kuvaa vedostuksen ja jälkikäsittelyn taidon näkökulmasta.

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa:  Kristian Runeberg: Kuuden liuskan pinnakkaisarkki mellakkatilanteesta Lontoon kaduilla vuonna 1968.

Pentti Sammallahden tuomat, jakson aiheeseen liittyvät kuvat: Helsinki, Suomi, 1983 ja Kitakata-Shi, Japani , 2005.

Anna Reivilän tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Bond 15, 2017.

Valokuvataiteen museossa Kaapelitehtaalla pääset tutustumaan Etsin -näyttelyssä valokuvan historiaan sekä pimiöön.

Haluaisitko päästä kokemaan itse pimiön taikaa? Tule kokeilemaan Non-stop pimiöpajoissa työskentelyä fotogrammien sekä neulanreikäkameran parissa.

Voit tutustua tästä Pimiösanastoon.

Mustavalkoinen pinnakainen, paljon ihmisiä mellakkatilanteessa.
Kristian Runeberg: Kuuden liuskan pinnakkaisarkki, 1968
Mustavalkoinen kuva, jossa kaksi henkilöä halaavat ja taustalla puita.
Kuva: Pentti Sammallahti, Helsinki, Suomi, 1983
Linnut lentää pellon yllä