9: Kulttuurinen omiminen

Podcastin yhdeksännessä jaksossa valokuvataiteilija Marja Helander ja Valokuvataiteen museon museopedagogi Kaura Raudaskoski keskustelevat kulttuurisesta omimisesta.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä

Vieraina: Valokuva- ja videotaiteilija Marja Helander sekä Valokuvataiteen museon museopedagogi Kaura Raudaskoski.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kolme henkilöä seisoo ulkona kivisen seinän edessä.

Erja Salo, Kaura Raudaskoski ja Marja Helander

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Jorma Puranen: Sarjasta Kuvitteellinen kotiinpaluu, 1991 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Marja Helanderin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Cultural appropriation -meemi, Tumblr, 2017.

Kaura Raudaskosken tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Kuvakaappaus ContraPoints - kanavan videosta Opulance, 2019, Linkki videoon.

Jaksossa mainitut taiteilijat: Outi Pieski, J.A. Juvani.

Arkistonauha museon kokoelmista: Eemeli Hakoköngäs haastattelee valokuvaaja Mikko Savolaista, 2013 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksossa mainittiin myös:

Nuori Voima: Oneiron nojaa stereotypioihin.

Kiasma-blogi: Jenni Hiltusen Grind – teoksesta.

HS: Saamelaiskäräjät mukana Frozen 2 -elokuvan tekemisessä.

Muuta jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla: Queer/Crip -teemaopastukset.

Muuta jaksoon liittyvää: Kulttuuria kaikille ja feministinen pedagogiikka.

Mustavalkoinen luminen tunturimaisema. Etualalla lumessa on suurehkoja mustavalkoisia henkilökuvia saamelaisista henkilöistä. Osalla on saamelaisten kansallispuku päällä.

Kaksi mustavalkoista kuvaa päällekkäin. Ylemmässä on poikia, osalla on sulkapäähine ja nahkaliivi, yhdellä on leikkipyssy. Alemmassa kuvassa on ilmeisesti intiaanilapsia totisina istumassa koulunpenkissä. Ylemmässä kuvassa on teksti: It was okay for these kids to pretend to be Indians... ja alemmassa kuvassa: ...when it was not okay for these kids to actually be Indians. Still wondering why people are so sensitive about cultural appropriation?

Cultural appropriation -meemi, Tumblr, 2017.

Kuvakaappaus Youtube-videosta. Kuvassa henkilö makaa kylpyammeessa. Toinen puoli hänen kasvoistaan on kultaisena kiiltävän meikin peitossa, hänellä on kultainen kruunu päässään ja rinnallaan kiiltäviä jalokiviä tms.

Kuvakaappaus ContraPoints-kanavan videosta Opulance, 2019.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Kuva ois kiva on Valokuvataiteen museon asiantuntijapodcast.
Muualla verkossa

Hae tietoa ennen 1950-lukua uransa aloittaneista Suomessa toimineista ammattikuvaajista, keskeisistä valokuvauksen harrastajista ja kuvaamoista.

Kokoelmanosto
Seppo Saves tunnettiin kärkkäänä kuvajournalismin ihanteiden puolestapuhujana sekä lehtikuvan puolustajana.
Kokoelmanosto
Valokuvaaja Sakari Pälsi tapasi vuonna 1909 Banjangolin laaksossa shamaani Otshir-böön.