1: Miten kuvilla pönkitetään valtaa?

Podcastin ensimmäisessä jaksossa pohditaan valokuvan ja vallan suhdetta.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä

Vieraina: Valokuvaaja Sakari Piippo sekä Valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Elina Heikka, Erja Salo ja Sakari Piippo

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Caj Bremer, Napoleon, 1962 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Sakari Piipon tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Jussi Toivanen: Hallitusneuvottelut, 2019 / Valtioneuvoston kanslia.

Elina Heikan tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Andrei Lajunen: Daisy ja sydän, 1997 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Caj Bremer, Kalle Kultala, Andrei Lajunen ja Helmut Laux

Arkistonauha museon kokoelmista: Valokuvaaja Reijo Porkka haastattelee mainoskuvaaja Otso Pietistä vuonna 1977.

Podcastia voi kuunnella museon verkkosivulta ja yleisimmistä podcast-alustoista, kuten Spotifysta ja Applen Podcasteista.

Jakson teemaan liittyviä kuvia alla.

Mustavalkoisessa kuvassa alaviistosta kuvattu presidentti Urho Kekkonen seisoo avoimella ikkunalla. Hänellä on toinen käsi rinnalla puvuntakin sisällä, ja hän katsoo yläviistoon. Hänen takanaan on kaksi muuta ihmistä, mies ja nainen. Ikkunan alla seinässä lukee Napoleon.

Caj Bremer: Napoleon, 1962 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Raitiovaunu täynnä ihmisiä. Etualalla on poliitikkoja puvuissaan, osa selin kameraan. Heidän takanaan on vieri vieressä kuvaajia kamerat kädessään.

Jussi Toivanen: Hallitusneuvottelut, 2019 / Valtioneuvoston kanslia

Metallisen seinän edessä seisoo punaisessa takissa vaaleahiuksinen nainen, joka pitää kädessään sydäntä. Hänellä on punaista huulipunaa ja pitkät punaiset kynnet.

Andrei Lajunen: Daisy ja sydän, 1997 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Professori Anna-Kaisa Rastenberg ja Valokuvataiteen museon intendentti Tiina Rauhala keskustelevat voiko kuvilla muuttaa maailmaa.
Näyttelyt
Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä (2015-2019) on valokuvaaja Sakari Piipon dokumentaarinen trilogia.
Muualla verkossa

Hae tietoa ennen 1950-lukua uransa aloittaneista Suomessa toimineista ammattikuvaajista, keskeisistä valokuvauksen harrastajista ja kuvaamoista.

Podcast
Podcastin ovat tehneet Valokuvataiteen museon asiantuntijat yhteistyössä Jaksomedia Oy:n kanssa.