2: Miten kuvilla muutetaan maailmaa?

Podcastin toisessa jaksossa pohditaan voiko valokuvalla muuttaa maailmaa.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä

Vieraina: Professori Anna-Kaisa Rastenberger sekä Valokuvataiteen museon näyttelyintendentti Tiina Rauhala.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kolme naista seisoo ulkona oranssin kiviseinän edessä

Tiina Rauhala, Erja Salo ja Anna-Kaisa Rastenberger

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Pertti Hietanen: sarjasta Kilometri keskustasta, 1971 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Anna-Kaisa Rastenbergerin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Ritva Kovalainen ja Sanni Seppo: Still-kuva elokuvasta Sateenkaaren pää, 2007.

Tiina Rauhalan tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Kuvakaappaus Eläinsuojelukeskus Tuulispään instagram-tililtä, kuva vuodelta 2017.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Laia Abril, Pertti Hietanen, Ritva Kovalainen ja Sanni Seppo.

Arkistonauha museon kokoelmista: Valokuvaaja Reijo Porkka haastattelee lehtikuvaaja Yrjö Lintusta vuonna 1979.

Jaksossa mainittiin myös: Poliittisen valokuvan festivaali

Valokuvataiteen museon blogi: Laia Abril: On Abortion

Mustavalkoisessa kuvassa kivisessä tai betonisessa seinässä on aukko, jossa makaa ihminen. Hänestä näkyy vain jalat, jotka roikkuvat reunan yli osittain. Aukossa on lisäksi puuroskaa tms. Seinän vieressä seisoo mies kädet ojennettuina eteenpäin aukkoa kohti, toinen jalka vähän irti maasta kuin kävelisi sitä kohti.

Pertti Hietanen: Sarjasta Kilometri keskustasta, 1971 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Lehmiä heinikkoisella pellolla. Osa makaa ja osa seisoo. Yhtä lehmää vasten nojaa ihminen, hänestä näkyy vain päälaki ja kädet lehmän selkää vasten.

Kuvakaappaus Eläinsuojelukeskus Tuulispään -instagram tililtä, kuva vuodelta 2017

Ilmakuva hakkuuaukeasta, jonka keskellä kulkee tie vinottain kuvan halki. Tien viereen on jätetty pystyyn joitakin puita.

Ritva Kovalainen ja Sanni Seppo: Still-kuva elokuvasta Sateenkaaren pää, 2007

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Valokuvaaja Leena Saraste ja museon kokoelma-amanuenssi Laura Gelmi keskustelevat naiskuvaajista historiassa sekä nykyhetkessä.
Podcast
Valokuvaaja Touko Hujanen ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Max Fritze keskustelevat kuvajournalismista.
Kokoelmanosto
Pertti Hietasen Kilometri keskustasta -sarja edustaa 1970-luvun dokumenttivalokuvausta ja tarjoaa edelleen ajankohtaisen puheenvuoron köyhyydestä.
Näyttelyt
Poliittisen valokuvan festivaali 2019 etsii kollektiivisen kuvittelun kykyä ja toiminnan mahdollisuuksia. Festivaali nostaa esiin valokuvahankkeita, jotka käsittelevät pienempiä ja isompia muutoksia ja vaihtoehtoisia tapoja ajatella ja elää.
Näyttelyt
Ruoka ei ole vain yksinkertainen perustarvike, jolla nälkä tyydytetään. Tänä vuonna Poliittisen valokuvan festivaali esittää kuvia, jotka nostavat esiin ruoan poliittisia, yhteiskunnallisia ja ekologisia ulottuvuuksia.
Näyttelyt
Miksi sanat ”koti” ja ”maa” kuulostavat ja tuntuvat hyviltä, mutta ”kotimaa” viittaa johonkin rajattuun ja kansallismieliseen, jopa ennakkoluuloihin? Mistä kansallistunteessa oikein on kysymys?
Näyttelyt
Poliittisen valokuvan festivaalin (PVF) ensimmäinen näyttely esittelee valokuvasarjat seitsemältä eri puolilta maailmaa asuvalta kuvaajalta, jotka haluavat töillään ottaa kantaa yhteiskunnallisesti tärkeinä pitämiinsä aiheisiin.