10: Kuvajournalismi

Podcastin 10. jaksossa valokuvaaja Touko Hujanen ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Max Fritze keskustelevat kuvajournalismista.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: Valokuvaaja Touko Hujanen sekä Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Max Fritze.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kolme henkilöä seisoo ulkona kiviseinän edessä vierekkäin. Vasemmanpuoleinen mies on pitkä ja hänellä on parta. Keskellä olevalla naisella on silmälasit. Oikeanpuolimmaisella miehellä on pitkät vaaleat hiukset ja parta.

Max Fritze, Erja Salo ja Touko Hujanen

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Ilkka Uimonen, 2003.

Touko Hujasen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Touko Hujanen: Maria Dorff ja Justus illallisella, sarjasta Metsäperhe, 2018.

Max Fritzen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Heikki Kotilainen: Iranin naisia, 1979 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: mm. Jukka Male, Merja Salo ja W.Eugene Smith.

Arkistonauha museon kokoelmista: Maria Faarinen haastattelee valokuvaaja Merja Saloa, 2009 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Muuta jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla: Buduaarista potrettiin -kokoelmanosto

11-kollektiivi: Suomi/Finland -näyttely (tehtävämateriaalit)

Mustavalkoisessa tummassa kuvassa mies puoliksi istuu, puoliksi makaa kyynärpäänsä varassa lattialla levällään olevien sanomalehden sivujen päällä. Miehellä on puku, silmälasit ja hän katsoo kameraan. Kuva on hieman epätarkka.

Kuva: Ilkka Uimonen, 2003 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Nainen ja lapsi riippumatossa metsässä. Nainen makaa poikittain, jalat roikkuen reunan yli. Hänellä on käsi kasvojen päällä ja hän vaikuttaa väsyneeltä. Lapsi istuu jalat naisen sylissä, hänellä on lautanen toisessa kädessä ja lusikka toisessa. Puiden välistä siivilöityvä auringonvalo valaisee heidät.

Kuva: Touko Hujanen: Maria Dorff ja Justus illallisella, sarjasta Metsäperhe, 2018.

Mustavalkoinen lähikuva huivipäisen naisen kasvoista. Naisella on aurinkolasit, joista heijastuu ihmisiä (mielenosoittajia) ja julisteita.

Kuva: Heikki Kotilainen: Iranin naisia, 1979 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Kokoelmanosto
Seppo Saves tunnettiin kärkkäänä kuvajournalismin ihanteiden puolestapuhujana sekä lehtikuvan puolustajana.
Kokoelmanosto
Kolme toverusta lähtee kesälauantaina Helsingin rantavesille veneilemään. Yksi heistä on valokuvaaja Kalle Kultala.
Kokoelmanosto
Patricia Seppälän säätiö palkitsi lehtikuvaaja Martti Brandtin pitkän elämäntyön kuvajournalistipalkinnollaan keväällä 2011.
Kokoelmanosto
Jouko Lehtola kuvasi Nuoret sankarit -sarjaa 1990-luvulla kahden kesän ajan suomalaisilla rockfestivaaleilla, tanssilavoilla ja klubeilla.