11: Valokuvataide

Podcastin 11. jaksossa valokuvaaja ja taiteilija Ulla Jokisalo ja Valokuvataiteen museon kokoelmaindententti Anni Wallenius keskustelevat taidevalokuvasta.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: Valokuvaaja ja taiteilija Ulla Jokisalo sekä Valokuvataiteen museon kokoelmaindententti Anni Wallenius.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kolme naista seisoo ulkona kivisen seinän edessä. Kaikki hymyilevät, kaikilla on pitkä takki ja pipo päässä.

Anni Wallenius, Erja Salo ja Ulla Jokisalo

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Ulla Jokisalo: Öinen koira I, 1983 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Ulla Jokisalon tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: henkilökohtainen Instagram-päivitys 4.10.2019, Ulla Jokisalo: No, nyt on itsetunto kohillaan! #selfie
Jokisalon Instagram-tili

Anni Walleniuksen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Walleniuksen dokumentaatio neulakirjasta, jonka tämä toi podcast-jakson nauhoitustilaisuuteen.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Henri Cartier-Bresson, Robert Frank, Josef Koudelka, Taneli Eskola, Pentti Sammallahti

Jaksossa mainitaan myös: Eeva-Liisa Manner, Roland Barthes: Valoisa Huone (1985), Julia Kristeva, MUU ry

Arkistonauha museon kokoelmista: Taidehistorioitsija ja tietokirjailija Harri Kalhan kännykkäguide-äänite 1900-luvun alun postikorttitaiteesta museon 'Surrealismia ja silmänlumetta' -näyttelyyn, 2013

Mustavalkoisessa kuvassa tyhjällä, betonisella katolla on koira. Jostain kuvan ulkopuolelta tulee valoa, joka valaisee katon ja koiran. Ympäristö on musta, mutta kaukana erottuu kaupungin valot pieninä pisteinä.

Kuva: Ulla Jokisalo: Öinen koira I, 1983 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Kaksi kuvaa liitettynä yhteen. Ylemmässä on mustavalkoinen juliste, jossa on nainen juuri leikkaamassa omia hiuksiaan saksilla. Alemmassa on epäterävä naisen keskivartalo, kädet pitävät puhelinta.

Kuva: henkilökohtainen Instagram-päivitys 4.10.2019, Ulla Jokisalo: No, nyt on itsetunto kohillaan! #selfie

Punaisesta huovasta tehty kirjanen, jossa on "sivut" valkoisesta huovasta. Huopaan on pistetty neuloja.

Kuva: Anni Wallenius: Äidin ompelema neulakirja.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Kokoelmanosto
Ulla Jokisalon kuvassa kuusi pientä lasta tanssahtelee piirissä ja yhteinen laulaminen ja liike tuntuu vievän mennessään.
Näyttelyt
Surrealismia ja silmänlumetta -näyttelyn lähes 500 valokuvapostikortissa yllättää kuvaideoiden rikkaus, taiteellisesti korkea laatu ja valokuvan lumovoima.
Näyttelyt
Suomalaisen valokuvan vaiherikas matka taiteeksi hahmottuu merkittävässä yksityiskokoelmassa, jonka Erja Hannula ja Jorma Hinkka lahjoittivat museolle 2012.
Näyttelyt
Ulla Jokisalo täyttää Valokuvataiteen museon valokuvateoksillaan, uniikeilla paperileikkauksillaan, neulanpistoillaan ja kirjontatöillään.