3: Nainen valokuvaajana

Podcastin kolmannessa jaksossa keskustellaan naisista valokuvaajina.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä

Vieraina: Valokuvaaja, FT Leena Saraste sekä Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Laura Gelmi.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kolme naista seisoo vierekkäin.

Laura Gelmi, Leena Saraste ja Erja Salo

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Elin Saxelin: Olga Albinssonin muotokuva, 1889–1903 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Leena Sarasteen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Lis Carpelan, Syntymä, 1966 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Laura Gelmin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Lotta Sulin, 2018 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Victor Barsokevitsch, Margaret Bourke-White, Signe Brander, Tyyne Böök, Julia Margaret Cameron, Lis Carpelan, Emmi Fock, Joseph Hart, Lady Clementina Hawarden, Ulla Jokisalo, Dorothea Lange, Armi Laukia, Hilja Raviniemi, Merja Salo, Tyyne Savia, Salme Simanainen, Lotta Sulin, Marjukka Vainio ja Marja Vuorelainen.

Arkistonauha museon kokoelmista: Pekka Kyytinen ja Aili Heinonen haastattelevat Ester Harkiota,1960.

Kuvaamot: A.K. Saxelin, Atelier Wahlström.

Museon hankkeet: Sata naista Wikipediaan, Fast forward 2: Women in Photography.

Kirja: Mervi Autti: Etsimessä neitikulttuuri. 1900-luvun valokuvaajanaisia Rovaniemeltä, LUP / Lapin yliopisto.

Jaksossa mainittiin myös: Amatörphotografklubben (AKF), Kameraseura.

Valokuvataiteen museon blogi: All Female Summer

Mustavalkoisessa kuvassa koristeellisen jalustan päällä on laatikkomainen kamera. Jalustan vieressä on nainen, joka on hieman kumartuneena kameraa kohti ja pitää siitä kiinni sormenpäillä. Naisella on pitkä hame, esiliina, kauluspaita, hiukset vedettynä taakse ja hän katsoo hieman kamerasta ohi.

Mustavalkoinen kuva jossa vahva kontrasti. Keskellä kuvaa on vastasyntynyt vauva. Etualalla näkyy epäselviä muotoja, vasemmalla osittain ihmisen jalkaa. Tausta on musta, mutta ylhäällä on kirkas pyöreä valo.

Lis Carpelan: Syntymä, 1966 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Auki oleva astianpesukone, jossa on likaisia astioita. Leopardikuosiseen turkistakkiin ja lippahattuun pukeutunut nainen istuu lattialla ja on kumartunut sivuttain koneen päälle. Hänen toinen kätensä on suorana ja pitää kiinni koneessa olevasta leikkuulaudasta, toinen taas pitää kiinni koneen korista. Nainen katsoo suoraan kameraan. Kuva on valaistu melko voimakkaalla salamalla.

Lotta Sulin, 2018 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Mediapersoona Liisa Vääriskoski aka Munalissu, sekä Valokuvataiteen museon kokoelmaintendentti Anni Wallenius pohtivat omakuvan ja selfien eroa.
Fast Forward 2: Women in Photography
Suomen valokuvataiteen museo on mukana kansainvälisessä naisiin ja valokuvaukseen keskittyvässä tutkimushankkeessa. Professori Anna Foxin (University for the Creative Art, UK) perustamassa ja The Leverhulme Trust -säätiön rahoittamassa hankkeessa on mukana yhteensä seitsemän organisaatiota kuudesta eri maasta: Iso-Britanniasta, Yhdysvalloista, Brasiliasta, Nigeriasta, Intiasta ja Suomesta.
Näyttelyt
Valokuvataiteen museon kokoelmiin kuuluu myös Instagramia pääasiallisena julkaisualustanaan käyttävien valokuvaajien kuvia.
Muualla verkossa

Hae tietoa ennen 1950-lukua uransa aloittaneista Suomessa toimineista ammattikuvaajista, keskeisistä valokuvauksen harrastajista ja kuvaamoista.

Muualla verkossa

Jos etsit tietoa mistä tahansa valokuvaan liittyvästä, suosittelemme käyttämään Kysy museolta -verkkopalvelua. Vastaus kysymykseesi saattaa jo löytyä sivulle tallennetusta materiaalista.