Kuvajournalismin syksy 2019: Sakari Piippo ja Caj Bremer

Mustavalkoisessa kuvassa etualalla on tyttö, joka katsoo alaspäin. Hänen takanaan näkyy pienen sorakentän takana kerrostaloja

Kuva: Caj Bremer, sarjasta Lapsen maisema, 1973

Tämän tehtävämateriaalin tarkoitus on innostaa pohtimaan tarkemmin Suomen valokuvataiteen museon näyttelyiden Sakari Piippo: Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä, Caj Bremer: Suomalainen arkipäivä sekä Yhden kuvan manifesti teemoja. Tehtävämateriaalin harjoitukset, kysymykset ja resurssit pyrkivät tarjoamaan vaihtoehtoisia tapoja tarkastella ihmisiä, paikkoja ja historiaa valokuvan kautta sekä mahdollisuuksia syventyä valokuvan mahdollisuuksiin tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Tehtävissä painotetaan etenkin mediakasvatuksellista ja kuvajournalistista näkökulmaa. Tehtäviä kannattaa soveltaa oppilaiden lähtötason ja taustatietojen mukaan.

Materiaalin tehtävät on jaettu kahteen osaan: POHDI ja SYVENNY.

POHDI-tehtävät ovat keskustelutehtäviä tai harjoituksia, jotka sopivat toteutettavaksi näyttelyssä vierailun aikana joko parin kanssa, yksin tai pienryhmissä.

SYVENNY-tehtävät kannustavat tutkimaan aihetta omasta näkökulmasta sekä oman tekemisen kautta ja soveltuvat toteutettaviksi etenkin näyttelykäynnin jälkeen.

Kuvajournalismin syksy 2019: Sakari Piippo ja Caj Bremer

Näyttelyt
Klassikkokuvasarja Suomalainen arkipäivä (1971) on suomalaisen reportaasikuvauksen uudistajan Caj Bremerin käsialaa.
Näyttelyt
Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä (2015-2019) on valokuvaaja Sakari Piipon dokumentaarinen trilogia.