15: Valokuvan kerronnallisuus

Valokuvataiteilija Jari Silomäki ja Valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka keskustelevat dokumentaarisuudesta ja kerronnan tavoista valokuvataiteessa.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä

Vieraina: valokuvataiteilija Jari Silomäki sekä Valokuvataiteen museon museonjohtaja Elina Heikka.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kolme henkilöä seisoo kadulla parin metrin etäisyydellä toisistaan. Vasemmassa reunassa on museonjohtaja Elina Heikka, keskellä taiteilija Jari Silomäki ja oikealla podcastin juontaja Erja Salo.

Elina Heikka, Jari Silomäki ja Erja Salo. Kuva: Tatu Hiltunen / Suomen valokuvataiteen museo.

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Jari Silomäki: sarjasta Harjoitelmia aikuisuuteen, 2001. Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jari Silomäen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Jari Silomäki, teossarjasta Tunteiden maantiede, 2009–2020.

Elina Heikan tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Susanna Majuri, Kultakolikot, 2009, Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Cindy Sherman, Duane Michaels, Gregory Crewdson, Philip-Lorca diCorcia

Jaksossa mainitaan myös: Silomäen teossarja ”Ei voi pitää punaista”, Silomäen teossarja ”Otteita sääpäiväkirjastani”, Silomäen teossarja ”Tunteiden maantiede”

Arkistonauha museon kokoelmista: Valokuvaaja Jyrki Luukkonen haastattelee 9.11.1984 valokuvaaja Matti Saaniota / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma. (Haastatteluun perustuva artikkeli on julkaistu Valokuva-lehdessä nro3/1985.)

Muuta jaksoon liittyvää: Jari Silomäki Wikipediassa, Koneen Säätiö - Ihmeellisiä valokuvia luokkanoususta, Jari Silomäki - Making of Atlas of Emotions: Location Bangkok

Mustavalkoisessa kuvassa etualalla seisoo mies katse luotuna alaspäin. Hänen hahmonsa on hieman epäterävä. Taaempana kuvassa on kivinen muuri, jonka päällä seisoo kaksi ihmistä. Heistä toisen pää on ympyröity. Alareunaan on käsin kirjoitettu, Omakuva ihastukseni kanssa. Kaivopuistossa 15.11. klo 12.57.

Kuva: Jari Silomäki: sarjasta Harjoitelmia aikuisuuteen, 2001. Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Näkymä huoneesta. Nurkassa on yhtye soittamassa. Huoneessa on nainen juhlahattu päässään. Keskellä huonetta on pöytä, jolla on täytekakku ja muita herkkuja. Pöydällä on myös kaksi kissaa. Kissoja on myös muualla huoneessa, ainakin kahdeksan. Osalla on juhlahattu päässään. Katossa on ilmapalloja. Kuvassa on myös valkoisella käsin kirjoitettua tekstiä.

Kuva: Jari Silomäki, teossarjasta Tunteiden maantiede, 2009–2020.

Henkilö kelluu veden alla ja hänen taustallaan näkyy sorsia, jotka ovat lähdössä lentoon.

Kuva: Susanna Majuri, Kultakolikot, 2009, Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Näyttelyt
Jari Silomäen (s. 1975) Tunteiden maantiede tallentaa 2000-luvun tapahtumia: kehittyvien maiden nopeaa vaurastumista ja eriarvoistumista, internetin servereiden pyörittämää yhteistä kotimaata, oman henkilöhistorian julkista esittämistä ja intimiteettisuojaa sekä eurooppalaisen poliittisen…
Näkökulmia Näyttelyyn: Jari Silomäki, Tunteiden maantiede
Tunteiden maantiede -näyttelyyn liittyvä harjoitemateriaali tarjoaa erilaisia toiminnallisia näkökulmia näyttelykokemuksen tueksi. Kuvaamiseen, kirjoittamiseen ja keskusteluun kannustavissa harjoitteissa sivutaan muun muassa. metodikuvaamista, vaurauden esittämistä valokuvissa sekä valokuvan ja empatian suhdetta.
Kokoelmanosto
Jari Silomäen Harjoitelmia aikuisuuteen (1997–2001) on kertomus nuoruudesta ja sen vaikeuksista aikuistumisen kynnyksellä.
Näyttelyt
Jari Silomäen kuvasarja Harjoitelmia aikuisuuteen on kertomus nuoresta miehestä, hänen ihastuksestaan ja tuon ihmissuhteen kipukohdista. Museon kokoelmiin kuuluva, vuosina 1997–2001 kuvattu sarja on esillä Kuvakulma-tilassa.
Kokoelmanosto
Kuvat ja sanat kohottavat toisiaan uusiin ulottuvuuksiin Susanna Majurin teoksissa.
Kokoelmanosto
Tout va bien -kirjassa JH Engström on palannut maailman metropoleista Värmlannin maaseudulle. Valokuvakirja on intiimi ja melankolinen kuvaruno ohikiitävästä ajasta.
Kokoelmanosto
”Kuvassa olen minä, mutta en kuitenkaan. Siinä olet myös sinä jollain tavalla.” -Elina Brotherus