Näkökulmia Näyttelyyn: Jari Silomäki, Tunteiden maantiede

Vanhempi nainen istuu sängyllä jalat allaan koukussa. Hänellä on nenäkoru. Hän katsoo hieman alaviistoon. Kuvan oikeassa reunassa on valkoisella kirjoitettua tekstiä. Jari Silomäki: Ihmisrakas Kalpana - Luokkanousuni tarina, 2017-2020

Jari Silomäen näyttelyn Tunteiden maantiede liittyvä harjoitemateriaali tarjoaa erilaisia toiminnallisia näkökulmia näyttelykokemuksen tueksi. Kuvaamiseen, kirjoittamiseen ja keskusteluun kannustavissa teksteissä sivutaan muun muassa. metodikuvaamista, vaurauden esittämistä valokuvissa sekä valokuvan ja empatian suhdetta.

Lataa materiaali alla olevasta linkistä:

NÄKÖKULMIA NÄYTTELYYN / Jari Silomäki: Tunteiden maantiede

Jari Silomäen teokseen Otteita sääpäiväkirjastani, 2001– liittyvän videoharjoitteen löydät alta:

Näyttelyt
Jari Silomäen (s. 1975) Tunteiden maantiede tallentaa 2000-luvun tapahtumia: kehittyvien maiden nopeaa vaurastumista ja eriarvoistumista, internetin servereiden pyörittämää yhteistä kotimaata, oman henkilöhistorian julkista esittämistä ja intimiteettisuojaa sekä eurooppalaisen poliittisen…
Kokoelmanosto
Jari Silomäki kuvasi vuosien ajan yhden kuvan päivässä.
Podcast
Valokuvataiteilija Jari Silomäki ja Valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka keskustelevat dokumentaarisuudesta ja kerronnan tavoista valokuvataiteessa.
Muualla verkossa

Valokuvaajan työskentelyn lähtökohtana voi toimia ennalta tarkkaan mietitty metodi eli kuvaamisen tapa. Videolla annetaan lyhyt harjoite metodikuvaamiseen Jari Silomäen Otteita sääpäiväkirjastani, 2001– -teoksen pohjalta.

Muualla verkossa

Valokuvataiteen museon näyttelyamanuenssi Reetta Haarajoki kirjoittaa Jari Silomäen Ihmisrakas Kalpana – Luokkanousuni tarina -teoskokonaisuudesta Koneen säätiön Rohkeus -blogissa.

Muualla verkossa

Jari Silomäen verkkosivuilta löytyy video Tunteiden maantiede -kuvasarjan lavastus- ja kuvausprosessista.

Muualla verkossa

Videohaastattelussa valokuvataiteilija Jari Silomäki kertoo työskentelynsä taustoista ja lähtökohdista.

Kokoelmanosto
Jari Silomäen Harjoitelmia aikuisuuteen (1997–2001) on kertomus nuoruudesta ja sen vaikeuksista aikuistumisen kynnyksellä.