23: Valokuva ja some

Sometohtori Suvi Uski sekä Valokuvataiteen museon intendentti Anni Wallenius keskustelevat valokuvasta ja sosiaalisesta mediasta.

Vieraana: sometohtori Suvi Uski sekä Valokuvataiteen museon intendentti Anni Wallenius.

Juontaja: Valokuvataiteen museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kuuntelemisen lisäksi voit myös lukea podcastin tästä.

Jakso on toteutettu yhteistyössä kuvapalvelu Ifolorin kanssa.

Erja Salo (vasemmalla), Suvi Uski (keskellä), Anni Wallenius (oikealla)

Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva: Jasmina Kauta, 2008 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma. Kuva tallennettu museon kokoelmiin osana tallennushanketta Collecting Social Photo: Irc Galleria (2017), jossa tallennettiin visuaalisen sosiaalisen median suomalaisen edelläkävijän, IRC-gallerian, kuvakulttuuria.

Suvi Uskin mukanaan tuoma kuva: Emilia V.

Anni Walleniuksen mukanaan tuoma kuva: kuva Annin puhelimesta.

Arkistonauha museon kokoelmista: Haastattelussa Ruska Saren. Äänite vuodelta 2018.

Suvi Uskin keskusteluun tuoma kuva, kuvaaja: Emilia V.

Kuva: Anni Wallenius

Kuva: Jasmina Kauta, 2008 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Info
Pohjoismaisessa hankkeessa tutkitaan sosiaalisen median kuvakulttuureita ja parhaita tapoja tallentaa niitä museoiden tai kuva-arkistojen kokoelmiin. Suomen valokuvataiteen museon lisäksi mukana ovat Aalborgin kaupunginarkisto, Nordiska museet ja Tukholman lääninmuseo.
Näyttelyt
Penelope Umbrico (s. 1957) on yhdysvaltalainen taiteilija, joka työskentelee Internetin jatkuvasti kasvavien valokuva-arkistojen parissa. Umbricon installaatiot esittelevät nokkelan ja leikkisän tavan tutkia nykyistä valokuvien tuotantoa ja kulutusta. Umbrico näyttää meille, miten käytämme…
Näyttelyt
Valokuvataiteen museon kummiluokan näyttely heijastelee nuoruuden merkitsevän ajanjakson tuntoja uuden kynnyksellä. Museon ollessa kiinni valittuja osia näyttelystä voi nähdä 14.5. - 1.6.2020 Vuosaaressa, kauppakeskus Columbuksessa.
Näyttelyt
Munalissu on mediataiteilija Liisa Vääriskosken pääosin Instagramissa toimiva feministinen alter ego ja taideprojekti, jossa toden ja fiktion välinen raja hämärtyy.
Näyttelyt
Suomen valokuvataiteen museon #snapshot-näyttely päivittää näppäilyvalokuvan käsitteen. Näyttely koostuu pääosin tavallisten ihmisten kuvaamista valokuvista, internetkuvista, historiallisista näppäilykuvista, selfieitä ja niiden historiaa unohtamatta.