24: Löydetty kuva

Valokuvaaja Utu-Tuuli Jussila ja Valokuvataiteen museon kokoelmaintendentti Anni Wallenius keskustelevat löydetystä valokuvasta.

Vieraana: valokuvaaja Utu-Tuuli Jussila ja Valokuvataiteen museon kokoelmaintendentti Anni Wallenius.

Juontaja: Valokuvataiteen museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kuuntelemisen lisäksi podcastin voi lukea tästä.

Kuvassa Anni Wallenius (vasemmalla), Erja Salo (keskellä), Utu-Tuuli Jussila (oikealla). Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo

Kuva Valokuvataiteen museon kokoelmista: Niina Vatanen: Punainen, Vihreä, Sininen, Keltainen, sarjasta Archival Studies / A Portrait of an Invisible Woman, 2014. Suomen valokuvataiteen museo.

Utu-Tuuli Jussilan mukanaan tuoma kuva: Utu-Tuuli Jussila: 30/04/2018 (2022). Sarjasta Härmä / Hoar.

Anni Walleniuksen mukanaan tuoma kuva: Helvi Ahonen, 1950-1960-luvut. Suomen valokuvataiteen museo.

Arkistonauha museon kokoelmista: Ilkka Juhani Takalo-Eskola kertoo kollaasitekniikasta taiteilijaryhmä Elonkorjaajien After Sauna Art -näyttelyssä Suomen valokuvataiteen museolla vuonna 2010. Suomen valokuvataiteen museo.

Utu-Tuuli Jussila: 30/04/2018 (2022). Sarjasta Härmä / Hoar.

Helvi Ahonen, 1950-1960-luvut. Suomen valokuvataiteen museo.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Näyttelyt
Penelope Umbrico (s. 1957) on yhdysvaltalainen taiteilija, joka työskentelee Internetin jatkuvasti kasvavien valokuva-arkistojen parissa. Umbricon installaatiot esittelevät nokkelan ja leikkisän tavan tutkia nykyistä valokuvien tuotantoa ja kulutusta. Umbrico näyttää meille, miten käytämme…
Tule ja koe
Kuuntele Penelope Umbricon pohdintoja näyttelyn teoksista ja työskentelystä. Ääniopas on kuunneltavissa englanniksi ja luettavissa ruotsiksi ja suomeksi.
Info
Pohjoismaisessa hankkeessa tutkitaan sosiaalisen median kuvakulttuureita ja parhaita tapoja tallentaa niitä museoiden tai kuva-arkistojen kokoelmiin. Suomen valokuvataiteen museon lisäksi mukana ovat Aalborgin kaupunginarkisto, Nordiska museet ja Tukholman lääninmuseo.
Podcast
Valokuvataiteilija Jouko Leskelä ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Max Fritze keskustelevat katuvalokuvauksesta.
Näyttelyt
Tavoittamattomien hetkien häivähdyksiä -näyttely pohjautuu Suomen valokuvataiteen museolle lahjoitettuun harrastajakuvaajan aineistoon.