16: Katuvalokuvaus

Valokuvataiteilija Jouko Leskelä ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Max Fritze keskustelevat katuvalokuvauksesta.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä

Vieraina: valokuvataiteilija Jouko Leskelä sekä Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Max Fritze.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Mustavalkoisessa kuvassa kolme ihmistä kasvomaskit kasvoilla. Etualalla on silmälasipäinen nainen, takana vasemmalla kalju mies ja takana oikealla pitkä, parrakas mies.

Jouko Leskelä (vas.), Erja Salo ja Max Fritze. Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo.

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: K-G Roos: Hakaniemi, 1956–1958. Suomen valokuvataiteen museo.

Jouko Leskelän tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Jouko Leskelä: Eteläsatama, 2020.

Max Fritzen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Utu-Tuuli Jussila: @limb_o_rama, 2018. Instagram-kuva Google Street View -palvelusta. Suomen valokuvataiteen museo.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Louis Daguerre, Vivian Maier, Jussi Kapanen, Henri Cartier-Bresson, Weegee

Jaksossa mainitaan myös: Leica, kuvajournalismi, dokumentaarinen valokuva, flaneeraus, Rolleiflex, Instagram, tekijyys

Arkistonauha museon kokoelmista: Jussi Kapasen haastattelu 18.12.2018, haastattelijoina Laura Gelmi ja Anni Wallenius. / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Muuta jaksoon liittyvää: Artikkelit katuvalokuvauksesta: YLE uutiset 23.11.2012 ja YLE uutiset 4.8.2020.

Mustavalkoisessa kuvassa ihmisiä ylittämässä suojatietä mukulakivikadulla. Kohti kameraa on pysähtynyt nuori mies kauluspaidassa, hänellä on kainalossaan paketti. Toisella puolella tietä on pankki. Kuvassa on myös muita ihmisiä, kaikki ovat kääntyneet katsomaan jotain, mikä jää kuvan ulkopuolelle.

Kuva: K-G Roos: Hakaniemi, 1956–1958. Suomen valokuvataiteen museo.

Suuren osan kuva-alasta peittää harmaa laiva, jonka kyljessä ovat numerot 999. Laivan yläpuolella lentää lokki siivet levällään. Taaempana näkyy osittain maailmanpyörä ja rakennuksia.

Kuva: Jouko Leskelä: Eteläsatama, 2020.

Näkymä sillalta kapeaan kanaaliin, jonka molemmin puolin on ränsistyneen näköisiä kerrostaloja. Sillan kohdalla on "glitch" ja siinä näkyy pelkästään ihmisen jalat polvista alaspäin.

Kuva: Utu-Tuuli Jussila: @limb_o_rama, 2018. Instagram-kuva Google Street View -palvelusta. Suomen valokuvataiteen museo.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Kokoelmanosto
Jouko Leskelä on suomalaisen katu- ja tilannekuvauksen uranuurtaja. Katukuvaus tarkoittaa Leskelälle vapaata näppäilyä ja valppaana oloa kadulla.
Näyttelyt
Vivian Maier palaa Helsinkiin uudella katuvalokuvaukseen keskittyvällä näyttelyllä.
Kokoelmanosto
Katuvalokuvaus on samalla arkipäiväinen ja maagisuuden lävistämä genre.
Kokoelmanosto
Ankeasta säästä on vaikea iloita, mutta valokuvauksen harrastajat voivat lohduttautua valokuvataiteilija Pentti Sammallahden sanoilla: ”Mitä huonompi sää, sen parempi kuva.”
Kokoelmanosto
Matti Koivumäki kertoo, kuinka valokuvaosuuskunta Saftra päätyi Suojelupoliisin tarkkailun kohteeksi 1970-luvulla.
Kokoelmanosto
”Kymmeniä tuhansia kilometrejä matkustettuaan he huomasivat viidakon kadonneen” Näin alkaa Merja Salon valokuvakirja Musta kasvisto
Kokoelmanosto
Inspiraatiota pimeisiin iltoihin ja yöllisiin retkiin voi ammentaa Pertti Nisosen valokuvista.
Kokoelmanosto
Vilho Setälä antoi kirjassaan Valokuvaus tieteenä ja taiteena (1940) mainion täsmällisiä ohjeita valokuvan sisältöön ja kuvakieleen liittyen.