All Female Summer – miksi valokuvaajien sukupuoli on edelleen syytä mainita?

Terveisiä Madridista, jossa tänään avataan vuosittainen suuri valokuvatapahtuma PhotoEspana. Viime viikolla valokuvaajakollektiivi ”7 fotografás” kiinnitti huomiota siihen, että mestarikurssien neljästätoista nimeltä mainitun opettajan joukosta puuttuvat naiset kokonaan. Täällä asiasta keskustelu jatkuu lehdistössä.

Arlesin valokuvafestivaali on ollut tunnettu siitä, että festivaalin pääohjelmistossa miehet hallitsevat yksityisnäyttelyitä. Muutama vuosi sitten kun festivaalin teemana oli mustavalkoisuus, festivaalin johto ei ollut löytänyt ainoatakaan teemaan sopivaa naispuolista valokuvaajaa. Pohjoismaalaiset ovat olleet kummissaan ohjelmistovalinnoista, mutta kokemukseni on, että muuten asian puheeksi ottaessani huomaan usein, että vinoumaa ei ole huomattu.

Listaa voisi jatkaa: BBC:n Genius of Photography -dokumenttisarja jättää naiset sivuun, eurooppalaisten valokuvamuseoiden näyttelyohjelmistoissa naiset ovat selvästi vähemmistössä ja niin edelleen. On tietenkin huomattava, että ala on perinteisesti ollut miesvaltainen. Naisten osuus on ollut pienempi, mutta esimerkiksi Valokuvataiteen museon Kuka kuvasi -verkkopalvelussa ennen vuotta 1950 uransa aloittaneiden naisten osuus on neljännes. Valokuva-ateljeet olivat naisten alaa jo 1800-luvulla. Tällä hetkellä Valokuvataiteilijoiden liitossa naisten osuus lähenee 60 prosenttia.

Miten sitten Valokuvataiteen museo käsittelee tasa-arvokysymystä? Valokuvaaja ja professori Anna Fox (University for the Creative Arts , UCA) pyysi muutama vuosi sitten museota mukaan Fast Forward: Women in Photography -verkoston kumppaniksi. Brittinäkökulmasta naisten urakehitys valokuvaajana ei kulje samaan tahtiin miespuolisten kollegoiden kanssa. Tämä huomio oli Anna Foxin mukaan merkittävä ponnin hankkeelle, joka päättyy konferenssiin Tate Modernissa ensi vuoden marraskuussa. Nyky-Suomen osalta en osaa nähdä eroja urien kehittymisen välillä, mutta kansainvälisen Fast Forward -verkoston kautta avautuva kuva taidemaailman ja historiankirjoituksen kulttuurisista rakenteista tukee käsitystä valppauden tarpeesta. Tarvitaan valppautta, oli kyse kulttuuriperinnöstä tai taiteesta, kokoelmista ja näyttelytoiminnasta.

Tänä kesänä Valokuvataiteen museossa on #AllFemaleSummer. Neljän eri näyttelyn viisi valokuvaajaa ovat kaikki naisia. Heidän yhtäaikainen esiin nostaminen kertoo mielestäni hyvällä tavalla museon toimintakulttuurista: naisten tekemän taiteen esittäminen on meille niin tavallista, että tänä kesänä kaikkien näyttelyiden valokuvaajat sattuvat olemaan naisia. Allfemale-nimityksellä haluamme korostaa sitä tosiasiaa, että valokuvataiteen kansainvälisellä kentällä tämä ei ole itsestäänselvyys.

Elina Heikka
Museonjohtaja

Valokuvataiteen museossa on kesällä esillä neljä näyttelyä: Noémie Goudalin ja Erica Nyholmin yksityisnäyttelyt suuressa näyttelytilassa, Daniela Friebelin näyttely Projekti-tilassa sekä pienoisnäyttely Elsa & Tyyne 1918 – sotakuvaajia sattumalta Kuvakulmassa.

#AllFemaleSummer -näyttelyiden avajaiset torstaina 7.6.2018 klo 18-20.

Erica Nyholm: Hetken aikaa totta

Nyholmin teosten aiheena ovat läheiset ihmissuhteet: usein äidit, tyttäret ja sisarukset. Ne tutkivat perheen dynamiikkaa naisen näkökulmasta. Teoksissa perheet näyttäytyvät omalakisina yksiköinä, jossa kasvamme yksilöiksi peilaten itseämme toisiin perheenjäseniin.

Noémie Goudal: Stations

Goudalin uusissa teoksissa on nähtävissä taiteilijan kiinnostus tähtitieteen historiaan. Ihmiset ovat pystyttäneet jo esihistoriallisista ajoista asti erilaisia taivaan ilmiöiden tarkkailuun tarkoitettuja rakennelmia.

Noémie Goudal: Observatoires

Goudalin teokset harhauttavat havaintokykyä ja saavat katsojan epäilemään omia aistejaan. Missä kulkevat kuvitelman, luonnon ja ihmisen tekemän väliset rajat?

Elsa ja Tyyne 1918 - sotakuvaajia sattumalta

Tyyne Böökillä oli suosittu valokuvaamo Pitkänsillan pohjoispuolella. Elsa Sillman oli lääketieteen opiskelija ja valokuvauksen harrastaja. Miltä sisällissota näytti kahden nuoren helsinkiläisnaisen silmin?

Katso lisää näyttelyistä:

Erica Nyholm: Hetken aikaa totta