19: Ruskeat Tytöt take over

Kuva ois kiva -podcastsarjan jakso 19 on Ruskeat Tytöt Ry:n toteuttama take over -jakso.

Podcastin voit myös lukea täältä.

Ruskeat Tytöt Ry:n aktiivit ja kulttuurialan toimijat, kirjoittaja ja tuottaja Fiona ‘Elone, tanssija ja dj Sophia Wekesa sekä monimediataiteilija Caroline Suinner keskustelevat Prof. Sir Z. Muholin työstä taiteilijana ja yhteisön jäsenenä.

Jaksossa pohditaan, miten oma yhteiskunnallinen positio vaikuttaa siihen, mitä näemme kuvassa, ja miten ruskeat suomalaiset tunnistavat itsensä Muholin tavoissa tehdä töitä.

Fiona ‘Elōne (she/her) on kirjoittaja ja tuottaja. ‘Elōne työstää romaanikäsikirjoitustaan ja työskentelee Ruskeat Tytöt ry:n koordinaattorina. Työssään ja vapaa-ajalla hän voimaantuu sanoista, taiteesta ja yhteisöstä.

Caroline Suinner (she/they) on helsinkiläinen multimediataiteilija ja kulttuurivaikuttaja. Hän tällä hetkellä hän pureutuu työssään representaatiokysymyksiin ja tiloihin. Hän on yksi Ruskeat Tytöt Ry:n sekä toinen Pehmee-kollektiivin perustajajäsenistä. Hän toimii myös Ruskeat Tytöt Ry:n hallituksen puheenjohtajana ja pohtii visuaalisen kulttuurin tulevaisuutta Grafia ry:n hallituksen riveissä.

Sophia Wekesa (she/they) on tanssija, dj ja esiintyjä sekä kulttuurisensitiivisten ja antirasististen menetelmien kouluttaja. Sophia on Ruskeat Tytöt hallituksen jäsen ja head of self care. Töissään hän käsittelee paljon taiteen eettisimpien menetelmien kehittämistä ja marginalisoitujen ryhmien uudelleen keskiöön tuomista omaehtoisilla narratiiveilla.

Fiona ‘Elone (vas.), Caroline Suinner ja Sophia Wekesa. Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo.

Kuva: Zanele Muholi: MaID III, Philadelphia, 2018.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Näyttelyt
Zanele Muholi on eteläafrikkalainen LGBTQIA+ aktivisti ja yksi aikamme merkittävimpiä nykyvalokuvaajia.
Näyttelyt
Kuuntele Fiona ‘Elōnen ja Caroline Suinnerin pohdintoja Zanele Muholin ZAZISE -näyttelyn teemojen ja teosten äärellä.
Näyttelyt
Sanasto avaa käsitteitä, jotka liittyvät ZAZISE -näyttelyn teemoihin.
Tule ja koe
Lämpimästi tervetuloa tutustumaan näyttelyihin kotisohvalta ympäri Suomen! Tarjolla 9 ilmaista Facebook- ja Instagram-liveä!
Info
Valokuvataiteen museo on oppimisen tila, jossa saa epäröidä ja kysyä.
Info
Tehtävämme on tarkastella historiallista kontekstiamme uusin silmin ja olla aktiivisena osana muutosta.