22: Valokuvan terapeuttinen voima

Psykoterapeutti ja valokuvaterapian menetelmäohjaaja Sari Reiman ja Valokuvataiteen museon näyttelyamanuenssi Tiina Rauhala keskustelevat valokuvan terapeuttisesta voimasta.

Vieraina: Psykoterapeutti ja valokuvaterapian menetelmäohjaaja Sari Reiman sekä museon näyttelyamanuenssi Tiina Rauhala

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi lukea tästä.

Jakso on toteutettu yhteistyössä kuvapalvelu Ifolorin kanssa.

Tiina Rauhala (vasen), Sari Reiman (keskellä), Erja Salo (oikea). Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva: Adolfo Vera: Lasillinen Maitoa, 2016 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Sari Reimanin mukanaan tuoma kuva: Sari Reiman: Tarina kultaisista kehyksistä, Kanneljärvi, 2019

Tiina Rauhalan mukanaan tuoma kuva: Kuva Tiinan perhealbumista,1980-luku

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Adolfo Vera, Susanna Majuri, Susanna Kekkonen, Hertta Kiiski, Vivian Maier

Arkistonauha museon kokoelmasta: Jan-Olof Mallander kertoo Virrassa-teoksensa taustoista vuonna 2010 / Suomen valokuvataiteen museo

Suomen valokuvaterapiayhdistyksen verkkosivut

Kuva: Adolfo Vera: Lasillinen maitoa, 2016 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

KuvaSari Reiman: Tarina kultaisista kehyksistä, Kanneljärvi, 2019

Kuva: Tiina Rauhalan perhealbumista / 1980-luku

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Näyttelyt
Miltä sinun arkesi tuntuu: aamuruuhkalta vai pitkiltä aamu-unilta, linjastolounaalta tai kaupasta ohimennen napatuilta eineksiltä? Vuonna 2016 kymmenen valokuvaajaa dokumentoi suomalaista arkea valitsemistaan näkökulmista. Lähtökohtana oli tutkia eriarvoistumiskehitystä suomalaisessa yhteiskunnassa. Osaan kuvien tarinoista voi olla helppo samaistua, osa tuntuu ehkä vieraammilta.
Näyttelyt
Susanna Majurin (1978–2020) retrospektiivinen näyttely Rakkaus kokoaa yhteen teoksia Majurin koko uran ajalta: esillä on sekä hänen tunnetuimpia töitään että harvoin nähtyjä varhaisteoksia.
Näyttelyt
Näyttelyssä esillä on sekä Majurin varhaisempia valokuvia että aivan uusia, tätä näyttelyä varten syntyneitä teoksia
Podcast
Valokuvaaja ja keräilijä Harri Tahvanainen ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti keskustelevat kotialbumeista.
Näyttelyt
Perhealbumi on sarja eroperheiden lasten potretteja. Kuvaustilanteessa valta perheen määrittelystä annettiin ihmiselle, jolla sitä ei erotilanteessa ollut: lapselle.
Näyttelyt
Nita Veran omaelämäkerrallinen valokuvausprojekti on irtiotto perinteisestä perhealbumikuvauksesta ja pyrkimys tuoda esiin perheen sisäisessä maailmassa vallitsevat suhteet.
Näyttelyt
Tämä on Violetti meri. Täällä kuvataiteilija Hertta Kiiskin (s.1973) teokset kymmenen vuoden ajalta kohtaavat niin toisensa kuin uudet teokset ja uuden näyttelytilan. Näiden kaikkien energiat ovat valmiina kohtaamaan sinun energiasi. Näyttämöllä ovat tytöt, muunlajiset eläimet, kivet ja aika.   …
Näyttelyt
Vivian Maier palaa Helsinkiin uudella katuvalokuvaukseen keskittyvällä näyttelyllä.
Podcast
Mediapersoona Liisa Vääriskoski aka Munalissu, sekä Valokuvataiteen museon kokoelmaintendentti Anni Wallenius pohtivat omakuvan ja selfien eroa.
Antti Nylén: Vivian Maier ja valokuvan syvyysulottuvuus
Esseisti ja kamera-amatööri Antti Nylén kertoo Vivian Maierin kuvien materiaalisesta lumosta.